Menneskerettigheter som møtested

 

Siden 2008 har Menneskerettighetsakademiet (MRA) holdt kurs i menneskerettigheter og flerkulturell forståelse for enslige mindreårige asylsøkere (EMA) på mottak. I økende grad har vi inkludert elever fra den lokale skolen (ungdomsskole, videregående skole, folkehøgskole) på kursene. Vår erfaring er at undervisning i menneskerettigheter og flerkulturell forståelse er en god ramme for slike felles møter. Ungdommene kommer sammen på en arena basert på likeverd, respekt og forståelse. Gjennom våre kurs tilbyr vi slike arenaer. Denne siden er en veileder for skole og mottak som ønsker å etablerere felles møteplasser for asyl- og flykning-ungdom og elever i norsk skole.


 

I 2016 gjennomførte vi et pilotprosjekt i samarbeid med Sjøvegan mottak, Sjøvegan videregående skole, Hvalstad mottak og Asker videregående.

I tett dialog med mottak og skole testet vi ut tre ulike undervisningopplegg. På bakgrunn av samarbeidet har vi utviklet en veileder til ansatte på mottak og lærere i skolen. Med dette ønsker vi å senke terskelen for samarbeid. Vår erfaring tilsier: gjør det!  Mottakene setter pris på at skolene tar kontakt og omvendt. Det å etablere felles møtesteder er viktig for hver enkelt ungdom, men kan også bidra til integrering i lokalsamfunn og storsamfunn.

Ønsker dere at MRA skal gjennomføre et felles kursopplegg på deres skole eller mottak? This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.

 Tilbakemelding fra skoler og mottak:

Elevene får økt kunnskap om menneskerettigheter og flerkulturell forståelse samtidig som de utvikler demokratisk kompetanse gjennom dialog, gruppearbeid og aktiv deltagelse. Ved å samtale om og lytte til de andre kursdeltakernes livserfaringer utvikles både forståelse og empati.

Asbjørg Johnsbøen, avdelingsleder ved Sjøvegan videregående skole

Det er viktig at de unge med fluktbakgrunn møter jevnaldrende fra lokalmiljøet i en atmosfære av likeverd og respekt.

Kari Finstad, informasjonsansansvarlig Hvalstad ankomsttransitt 

Jeg synes denne typen opplegg er nyttig og meningsfullt, både fordi det er faglig relevant og fordi personlige møter gir en helt annen forståelse av andre mennesker og menneskers livssituasjon. I løpet av de to dagene elevene og asylsøkerne hadde sammen, så hadde vi bl.a. felles gruppearbeid om sosialisering i ulike samfunn og kulturer. Ungdommene utvekslet erfaringer om hvordan det er å vokse opp i ulike land, med ulike kulturer, kanskje i ulike «typer» familie og styreformer – hvilke normer og regler er like og ulike? Hvordan er skolesystemet der du kommer fra, går både jenter og gutter på skole, hvor lenge, hva lærer man om på skolen? Hvordan er kjønnsrollene, synet på homofili og religionens betydning i samfunnet? Ingen lærebok eller nettside kunne åpnet opp for så gode diskusjoner og forståelse som når ungdommer fra ulike kulturelle bakgrunner møtes ansikt til ansikt for å snakke og lære sammen. 

Denne felles møteplassen er virkelig å anbefale videre. Elevene satt igjen med mye lærdom og mange nye spørsmål å diskutere. Og som en av elevene sa: Vi hadde jo egentlig veldig mange av de samme interessene og drømmene om fremtida, vi var egentlig ganske like fordi vi alle var ungdommer. Men allikevel så ulike og så ulikt utgangspunkt i livet.

Kristine Tokle Kleivenes, lærer Asker videregående skole


Målsettinger med å etablere felles møtesteder er:

Målgruppen for undervisningsopplegget:

Although everyone came from different countries and backgrounds, we all agreed upon the importance of human rights. Agreement creates a common ground, and leads to understanding.


Kursdeltager fra Sjøvegan.

Felles lunsj på tre-dagers menneskerettighetskurs for enslige mindreårige asylsøkere og elever fra Sjøvegan videregående skole i desember 2017


Del 3 av veilederen inneholder forslag til hvordan mottak og skoler kan etablere et møtested med menneskerettighetene som ramme. Forslagene inkluderer forberedelser, gjennomføringsmodeller og konkrete undervisningsaktiviteter, samt etterarbeid. Hovedtemaene er menneskerettigheter og flerkulturell forståelse. Undervisningoppleggene er tilpasset kompetansemål i læreplaner for fag i videregående skole og er i tråd med temaene som inngår i informasjonsprogrammet for barn og unge på mottak.

Veilederen er utarbeidet på bakgrunn av kurs i regi av MRA. Ta kontakt med vår This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it. dersom dere har spørsmål knyttet til undervisningsopplegget.

Deltagende metoder

Veilederen baserer seg på deltagende undervisningsmetoder. Her legges det vekt på aktivitet, kommunikasjon og samhandling, og mindre på ensidig formidling og foredrag. Læringen foregår i fellesskap der den enkeltes erfaring og kompetanse er relevant og brukes. Å vektlegge fellesskapslæring bygger på en antakelse om at læring er en sosial prosess. Kunnskap, verdier, holdninger og ansvar konstrueres gjennom samhandling og læring i kontekst, ikke bare gjennom individuelle prosesser.

Flere av de utvalgte øvelsene er hentet fra boken "Bygg broer, ikke murer - 97 øvelser i menneskerettigheter, flerkulturell forståelse og konflikthåndtering" (Humanist forlag 2007), skrevet av Lillian Hjorth, daglig leder i Menneskerettighetsakademiet og Enver Djuliman, undervisningsleder i Den norske Helsingforskomite.

 


Etter at det er etablert kontakt mellom skole og mottak bør noen praktiske forhold avklares:

Forbered ungdommene på hva opplegget handler om:

 

Til ansatte på mottak

Til lærere


I 2016 testet MRA ut tre ulike modeller. Nedenfor følger en beskrivelse av disse, samt forslag til program. Fordelen med kortere kurs er at det er enklere både for skole og mottak å tilpasse aktiviteten til den øvrige timeplan. Fordelen med lengre kurs er at ungdommene blir bedre kjent, og holdningsskapingen og integreringen sterkere.

Halv dag

Dette er et såkalt “lavterskel-opplegg” som skoler og mottak kan gjennomføre uten bruk av mye tid og ressurser. Samtidig er opplegget en god start for videre samarbeid og kontakt mellom ungdommene. Opplegget egner seg til å inkluderes som en del av et enkeltfag. For eksempel knyttet læreren fra Asker videregående temaet til kompetansemål i faget Sosiologi og Sosialantropologi. Men denne typen opplegg er også høyst aktuelt for fag som for eksempel Politikk og menneskerettigheter. 

Forslag til program:

Hel dag

Denne modellen kan enkelt tilpasses skolens ordinære undervisning. For eksempel har Sjøvegan videregående skole gjennomført opplegget som en del av internasjonal uke. Skoler kan også benytte internasjonale dager som FN-dagen 24. oktober, og Den internasjonale menneskerettighetsdagen 10. desember, til å etablere felles møtesteder med fokus på menneskerettigheter og flerkulturell forståelse.  

Forslag til program:

Flere dager

Denne modellen krever en del planlegging og tid. En løsning er å gjennomføre kurset mot slutten av vårsemesteret. Det at undervisningen varer over flere dager, er et godt utgangspunkt for dialog, diskusjoner og relasjonsbygging. Ettersom man bruker mye tid sammen åpner man opp for spørsmål og samtaler som ellers ikke ville funnet sted.

Forslag til program

 


Tips til lederen: 

Utvalg av øvelser

Rommet

Gruppearbeid

Foredrag

Plenum


FNs verdenserklæring om menneskerettighetene på ulike språk finner du her.


Viktige punkter til foredrag om menneskerettigheter:

Les mer om temaet på nettsiden til MRA:



De utvalgte øvelsene er hentet fra boken "Bygg broer, ikke murer - 97 øvelser i menneskerettigheter, flerkulturell forståelse og konflikthåndtering" (Humanist forlag 2007), skrevet av Lillian Hjorth, daglig leder i Menneskerettighetsakademiet og Enver Djuliman, undervisningsleder i Den norske Helsingforskomite

  1. Den nye planeten
  2. Avisene lest med menneskerettighetsbriller
  3. Pantomime
  4. Menneskerettighetssituasjonen i eget hjemland
  5. Du er mye. Identitetsøvelsen
  6. Prikkeøvelsen
  7. Presentasjon av eget hjemland
  8. Mitt hjerte

Energiladere er dynamiske, ofte fysiske og morsomme øvelser der alle i gruppen deltar. De tar kort tid, som regel ikke mer enn ti minutter, og er viktige pustehull i den vanlige undervisningen. Energiladere skaper en positiv atmosfære og bidrar til å bygge sosialt fellesskap.

Klapp på skulder
Deltakerne står i en ring med ansiktet vendt innover i ringen. En står utenfor. Dennes oppgave er å klappe en av dem som står i ringen på skulderen. Den som blir klappet på skal forte seg ut av ringen, løpe rundt og forsøke å komme seg tilbake til plassen sin. Den som klappet skal gjøre det samme, men løpe i motsatt retning. Når de møtes på halvveien skal de stoppe, hilse på hverandre og si navnene sine. Først når de har gjort det, kan de fortsette å løpe. Den som kommer sist, og ikke finner noen plass i sirkelen, skal gå på utsiden og finne en ny å klappe på skulderen.


60 sekunder= et minutt?
Ofte sies det at tid er et relativt begrep, men hva innebærer egentlig det? Alle deltarne sitter på hver sin stol når lederen gir sine instruksjoner:
1)    Deltagerne skal fjerne klokkene sine.
2)    Alle skal reise seg opp å lukke øyene. Oppgaven er å stå oppreist fra lederen sier klar, ferdig, gå! Deretter skal alle deltagerne telle til 60 sekunder inni seg, helt til de tror det har gått ett minutt. Da skal de sette seg ned igjen.
3)    Når de har satt seg kan de åpne øyene igjen.  Det er viktig med full stillhet under hele øvelsen.
Denne energiladeren kan brukes til å gjøre deltakerne oppmerksomme på at vi alle opplever tid forskjellig.
(NB: Den som satte seg sist må ikke ertes. Kanskje han eller hun bare hadde en «sakte» dag..?)

Hus, menneske, jordskjelv
Alle deltakerne står ute på gulvet. De skal danne grupper på tre. To deltakere skal ta hverandre i hendene og heise dem opp slik at de danner et «hus». Den tredje, «mennesket», stiller seg så inni huset med de andres armer over seg. Armene i luften skal nå senkes beskyttende ned rundt mennesket i huset. Det skal lages så mange hus som det er deltakere. En deltaker står alene i midten av rommet, med husene rundt seg.
Denne deltakerens oppgave er å rope ut «hus», «menneske» eller «jordskjelv». Dersom vedkommende sier «hus», må de som danner hus heve opp armene, fortsatt sammen, forlate sitt menneske og finne et nytt menneske. Hvis vedkommende sier «menneske», må alle de som står i husene komme seg ut av disse og forsøke å finne et nytt hus. Alle som forestiller hus må reise opp hendene sine slik at menneskene kan komme inn og ut. Hvis vedkommende i midten sier «jordskjelv» skal alle hus oppløses og alle får i oppgave å danne nye hus med nye mennesker. Den som står i midten og har sagt enten «hus», «menneske» eller «jordskjelv», skal selv bli en del av leken og prøve å finne sin plass som enten “hus” eller “menneske”. Den deltakeren som blir igjen uten å være verken menneske eller hus, blir den neste til å stå i midten

Energiladerne er hentet fra "Bygg broer, ikke murer - 97 øvelser i menneskerettigheter, flerkulturell forståelse og konflikthåndtering" (Humanist forlag 2007)


Snakk med ungdommene om deres refleksjoner og inntrykk etter møtet. Spør dem også om de har noen tanker eller ønsker omkring hvordan man kan følge opp med andre felles aktiviteter.

Forslag til aktiviteter: