Emne | Menneskerettigheter |
Mål | Å analysere situasjonen for menneskerettigheter i sitt eget land i forhold til Verdenserklæringen om menneskerettigheter |
Praktisk øvelse | Aktiviteten starter med et gruppearbeid som skal presenteres i plenum. Vi anbefaler å gjennomføre aktiviteten på flere-dagers kurs. Nedenfor har vi brukt Verdenserklæringen som utgangspunkt, men det er også mulig å bruke FNs Barnekonvensjon |
Hva trengs | Et stort rom med muligheter for gruppearbeid, penn og papir, store ark og post-it lapper |
Forhåndskunnskap | Deltakerne bør på forhånd være kjent med menneskerettighetene og hvilke aktører i et land som har ansvaret for å beskytte dem. |
Forberedelser | Store ark med en kolonne til venstre med karakterer fra I til 5. Nederst på arket er en rad der fire eller fem ulike artikler i Verdenserklæringen er listet bortover. Mange artikler er godt egnet for analysen, for eksempel artiklene 5, 12, 14, 16, 17, I8, 19, 20, 24 og 26. |
Gjennomføring |
|
Dette tar vi med oss videre | Vi har sett at menneskerettighetene er et konkret verktøy som vi kan bruke for å måle kvaliteten på vårt eget og andres samfunn. Hvordan er de ulike rettighetene realisert for befolkningen? En gruppe fra Norge vil sannsynligvis ha drøftet og samtalt omkring mange av de viktigste problemene i vårt samfunn i dag. Hva fungerer bra, og hva er de viktigste utfordringene? Er det flere lands situasjoner som er presentert, vil de sannsynligvis ha synligjort og belyst hvorfor noen stater er gode å leve i, mens andre er dårligere og noen er helt forferdelige. Kanskje vil nordmenn forstå bedre hvorfor det er flyktninger i Norge. |
Øvelsen er hentet fra "Bygg broer, ikke murer - 97 øvelser i menneskerettigheter, flerkulturell forståelse og konflikthåndtering" (Humanist forlag 2007)