Menneskerettighetsakademiet har vært en viktig medspiller og inspirator i skolens arbeid med inkluderende læringsmiljø. Akademiet har i mange Ã¥r gjennomført kurs i menneskerettigheter og flerkulturell forstÃ¥else for ulike grupper ved skolen.Â
Sjøvegan videregÃ¥ende skole, i forbindelse med at skolen fikk Benjamin-prisen 2015.  I artikkelen Hvorfor et bord for de fra Sjøvegan og ett bord fra de fra Kabul? i boken 16 Ã¥r med Benjaminprisen. Senter for studier av Holocaust og livssynsminoriteter (HL-senteret), Printhouse, 2019Â
 Menneskerettighetsakademiet holder kurs, workshops og foredrag for skoleelever i ungdomsskolen og videregÃ¥ende skole og for studenter. Vi organiserer også egne menneskerettighetsdager og internasjonale dager.Â
Menneskerettighetsdager
Akademiet organiserer menneskerettighetsdager, internasjonale dager eller solidaritetsdager med program som kombinerer foredrag, gruppearbeid, diskusjoner og øvelser. Meget gode tilbakemeldinger.
Lena Valle videregÃ¥ende skole 6. november 2019. Menneskerettighetsakademiet organiserte workshop for 50 ungdommer fra Tsjekkia, Italia, Tyskland og Norge.Â
- Les saken: Ungdommer fra Italia, Tyskland, Tsjekkia og Norge Â
Foredrag om menneskerettigheter
Et populært tilbud er to-timers foredraget "Hva er menneskerettigheter" som forklarer bakgrunnen for Verdenserklæringen om menneskerettighetene (1948) og hvordan det internasjonale systemet for å beskytte menneskerettighetene har utviklet seg etter den andre verdenskrig. Presentasjonen inkluderer dokumentariske bilder og det legges opp til spørsmål og kommunikasjon med elevene. Opplegget berører sentrale kompetansemål i fager "politikk og menneskerettigheter". Meget gode tilbakemeldinger.
Â
Flere ganger har Menneskerettighetsakademiet besøkt Fagerborg videregÃ¥ende skole med et to-timers foredrag om menneskerettigheter for rettslære- og samfunnsfagelever.Â
 Norske undervisningsmyndigheter sier at menneskerettighetene skal være et fundament i opplæringen av barn og unge. I Kunnskapsløftet blir det sagt at Føremålet (...) er å medverke til forståing av og oppslutning om grunnleggjande menneskerettar, demokratiske verdier og likestilling og til aktivt medborgerskap og demokratisk deltaking.