Internasjonal folkerett og aktuelle sikkerhetspolitiske utfordringer, ble diskutert på kurset for lærere i Moskva fra og med 28. juni til og med 2. juli.
Det var Menneskerettighetsakademiet sammen med Youth Centre for Human Rights and Legal Culture (Moskva) som organiserte kurset der en rekke eksperter var invitert til å holde foredrag. De 35 lærerne fra Nizhny Novgorod, Vologda, Saratov og Tambov, har tidligere deltatt på to kurs, så de hadde et svært godt utgangspunkt for å lære mer. Hensikten med kurset var å utvide lærernes kunnskap om menneskerettighetene og deres plass i det nasjonale og internasjonale samfunn, slik at de kan gi bedre undervisning til sine elever. Kursets innhold strakk seg derfor fra aktivisme i dagens Russland, til funksjonshemmedes rettigheter og internasjonal folkerett.
Folkeretten – mellom idealisme og realisme
Ansvarlig for å undervise om internasjonal folkerett, var styremedlem i Menneskerettighetsakademiet Lars Petter Soltvedt. Soltvedt arbeider til daglig som førsteamanuensis på Høgskolen i Buskerud og Vestfold, der han underviser i menneskerettigheter, internasjonal folkerett og krigens strafferett. De russiske lærerne fikk innsyn i folkerettens historie og hvordan den særlig har utviklet seg i etterkrigstiden.
Soltvedt forklarte hvordan internasjonal folkerett opererer i skjæringspunktet mellom idealisme og realisme, og at både det teoretiske fundamentet – men ikke minst hvordan folkeretten virker i praksis – er et resultat av kompromisser og maktbalanse mellom statene i det internasjonale samfunn. Lærerne fikk i oppgave å identifisere situasjoner i dagens verden der de grunnleggende normene i internasjonal folkerett – nemlig statssuverenitetsprinsippet og det at stater ikke skal angripe hverandre – kan sies å være brutt i dag. Mange situasjoner ble diskutert, deriblant krigene i Syria, Irak og Ukraina.
FNs Charter, artikkel 2,4
I tillegg til dypdykket i internasjonal folkerett, fikk lærerne ta del i et spennende rollespill om fredsmekling i regi av FN i en tenkt konflikt med tre parter. Aktiviteten var veldig interessant og morsom og sannsynligvis vil mange av lærerne selv gjennomføre det for egne elever.
Memorial og Sakharovsenteret
Lærerne på vei til Sakharovsenteret
Kursets timeplan inkluderte også menneskerettighetsarbeid i dagens Russland. Elena Rusakova, medlem av byrådet i Moskva, snakket om hvordan lokale myndigheter kan bidra til å fremme vanlige folks rettigheter. Lærerne fikk også erfare aktivisme i praksis, da de senere besøkte Sakharovsenteret og den uavhengige menneskerettighetsorganisasjonen Memorial. På hver sin måte arbeider disse aktørene med å bevisstgjøre folk på undertrykkelsen og overgrepene som Sovjetregimet var ansvarlig for i så mange år. Omvisningen begge steder etterlot seg sterke inntrykk hos lærerne.
De skriftlige tilbakemeldingene etter kurset, viste at lærerne var svært fornøyde med kurset. I tillegg til at de har fått et enda bedre utgangspunkt for å undervise egne elever, er det et mål at de kan kurse andre lærere. Den overordnede målsettingen med kurset, som all vår virksomhet i Russland, er å bidra til demokratiutvikling og økt respekt for menneskerettighetene.
Bakgrunn
Siden 2008 har flere hundre historie og samfunnsfaglærere i Russland fått omfattende undervisning i menneskerettigheter, flerkulturell forståelse og deltakende metoder i regi av Menneskerettighetsakademiet og russiske partnere. Aktivitetene gjennomføres i samarbeid med kompetansesentre for etterutdanning av lærere og gir formell kompetanse. Virksomheten er støttet av de regionale menneskerettighetsombudene. Resultatet er at tusenvis av russiske skolebarn i dag får mer og bedre opplæring i demokrati, menneskerettigheter og flerkulturell forståelse enn tidligere.
Les mer om vår undervisningsvirksomhet for russiske lærere her.
Nedenfor er noen bilder fra kurset.
Foredrag og rollespill ledet av Sergey Pashim
Gruppearbeid
Rollespill om fredsmekling
Sakharovsenteret
Senteret har en unik dokumentasjon over Andrei Sakharovs liv