2016

Hvilken rolle spiller mediene i fremstillingen av internasjonal utvikling, og kan man forstå verden gjennom å lese nyhetene? Dette spørsmålet var Marit Langmyr fra Menneskerettighetsakademiet (MRA) med å diskutere på Verdensseminarets paneldebatt 13. september på Blindern.

Undervisningsopplegget «Angår dette meg? Om krig og uro før og nå» er et spennende samarbeidsprosjekt mellom Menneskerettighetsakademiet, Norsk Folkemuseum, Folk og Forsvar, Redd Barna og SAIH.

4. og 5. oktober deltok ungdom fra Eritrea, Afghanistan og Vest-Sahara på kurs i menneskerettigheter på Hvalstad mottak. Denne gangen var også flere observatører fra mottaket tilstede for å få innsikt i metode og innhold.

Psykologer, lærere og sosialarbeidere var målgruppen da Menneskerettighetsakademiet (MRA) arrangerte et tre-dagers seminar i Lisboa i starten av september. Temaet var barns rettigheter og hvordan man kan undervise menneskerettigheter til barn.

- Dette er en tydelig anerkjennelse av vårt prosjekt som en demokratisk innovasjon. Vi har nå en unik mulighet til å synliggjøre betydningen av menneskerettighetsundervisning for mennesker på flukt.

Menneskerettighetsakademiet gratulerer Sjøvegan videregående skole med Benjaminprisen 2015! Prisen er høyst fortjent da Sjøvegan har hatt en stort engasjement for å arbeide for et positivt mangfoldig skolemiljø gjennom mange år.

Menneskerettigheter og flerkulturell forståelse stod på programmet da 25 russiske og norske fremtidige journalister deltok på workshop på Høyskolen i Volda fra 2. til 4. mai.