Between Radicalization and Populism in Europe today
Europa står i dag overfor en rekke utfordringer knyttet til radikalisering, ekstremisme, populisme og falske nyheter. Hvordan kan vi som arbeider med barn og unge motvirke dette, og bidra til økt demokratisk deltagelse og respekt for menneskerettighetene?
7. november inviterer Menneskerettighetsakademiet og DARE-nettverket (Democracy and Human Rights Education in Europe) til konferanse om forebyggende arbeid mot radikalisering og populisme. Temaet belyses av eksperter og sivilsamfunnsaktører fra Norge, Slovakia, Polen og Tyskland. Deretter presenteres nyttige pedagogiske verktøy og undervisningsressurser i sesjoner ledet av Antirasistisk senter og 22. juli-senteret. Menneskerettighetsakademiet og DARE-nettverket introduserer «STEPS – Survival Toolkit for EDC in Post-factual Societies».
Konferansen er relevant for organisasjoner, lærere, lærerstudenter, miljø- og ungdomsarbeidere, frivillige, politi, journalister og alle andre som arbeider med barn og unge.
Arrangementet er gratis og inkluderer lunsj.
Meld deg på her
eller send en epost til This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.. Frist: 1. november
Tid: 7. november 09.30-15.00
Sted: Frivillighetshuset (7. etg), Kolstadgt 1, Tøyen, Oslo
Program
9.30 - 10.00 Registrering
10.00-10.10 Velkommen og presentasjon av DARE og STEPS. Evgeniya Khoroltseva, Menneskerettighetsakademiet
10.10-10.30 Forebygging av radikalisering i Norge. Lars Halaas Lyster (RVTS Øst)
10.40-12.00 Panelsamtale: Forebygging av radikalisering og håndtering av populisme – pedagogiske perspektiver
Lukas Zorad, Partners for Democratic Change, Slovakia Alicja Pacewicz, Centre for Citizenship Education, Polen Georg Pirker, Arbeitskreis deutscher Bildungsstatten e.V (AdB), Tyskland Lars Halaas Lyster, RVTS Øst, Norge Moderator: Gunn Bjørnsen, OsloMet |
12.00-13.00 Lunsj
13.00-13.15 Presentasjon av gode eksempler og undervisningsmetoder fra STEPS-manualen. Marit Langmyr (MRA)
13.15-14.45 Praktiske sesjoner:
Forebygging av radikalisering: Hvordan møter vi ungdom? Lukas Zorad og Georg Pirker (på engelsk) Aldri mer 22 juli. Hvordan bekjemper vi rasisme og fordommer på skolen og i samfunnet? Vivian Brattsti Sørensen, Antirasistisk senter (på norsk) Hva skal vi lære bort om 22.juli? - En erfaringsbasert workshop om å undervise om 22.juli og vanskelig tematikk. Julie Ræstad Owe og Christina Marwold, 22.juli-senteret (på norsk) |
14.45- 15.00 Avslutning
Bidragsytere
Lars Halaas Lyster er psykolog med spesialitet innen barn, ungdom og familier. Lyster jobber som spesialrådgiver på Regionalt ressurssenter om vold, traumatisk stress og selvmordsforebygging i Oslo, og da særlig med forebygging av radikalisering og voldelig ekstremisme. Som nasjonal koordinator for RVTS sitt arbeid med å forebygge radikalisering og voldelig ekstremisme, utvikler Lyster skreddersydde tilbud og kompetanseheving til et bredt spekter av hjelpere. | |
Lukas Zorad arbeider i Partners for Democratic Change Slovakia(PDCS). Han er en erfaren underviser i menneskerettigheter og demokratisk medborgerskap og koordinerer Det Europeiske Nettverket for Ikke-vold og Dialog/ European Network for Non-violence and Dialogue |
|
Alicja Pacewicz har vært med på å etablere Center for Citizenship Education, en av de eldste ikke-statlige organisasjonene som jobber med undervisning i menneskerettigheter og demokratisk medborgerskap i Polen. Pacewicz er forfatter av flere utdanningsprogrammer og lærebøker. | |
Georg Pirker er en erfaren ungdomsarbeider og underviser i menneskerettigheter og demokratisk medborgerskap. Pirker jobber i Arbeitskreis deutscher Bildungsstatten e.V i Berlin. Han har vært koordinator for DARE nettverket /Demokrati og menneskerettighetsundervisning i Europa fra 2007-2018, og er nåværende styreleder i DARE. |
|
Gunn Bjørnsen er universitetslektor på OsloMet, Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier. Bjørnsen er utdannet antropolog og forsker på media og flerkulturalitet, med fokus på minoriteter i journalistikken. Hun er også styreleder i stiftelsen Menneskerettighetsakademiet. | |
Vivian Brattsti Sørensen er utdannet lærer. Sørensen har jobbet som senior rådgiver i Antirassistisk Senter siden 2007 . Hun koordinerer aldrimer22juli.no, som informerer og sprer kunnskap for å hindre at terrorangrep som 22. juli 2011 ikke skjer igjen. | |
Julie Ræstad Owe jobber på 22.juli-senteret som formidler. Owe har mastergrad i Peace and Conflict studies fra Universitetet i Oslo med fokus på radikalisering og terrorisme. Hun er medforfatter av kapitelet om dialog-basert undervisning i boken Radikalisering, – fenomen og forebygging (Minotenk, 2018). | |
Christina Marwold jobber på 22.juli-senteret som rådgiver og formidler. Marwold har ansvar for utvikling av en ny utstilling på 22.juli-senteret. Hun har mastergrad i museum studier og bachelor i idehistorie fra Universitet i Oslo. | |
Marit Langmyr er prosjektleder i Menneskerettighetsakademiet. Langmyr har mastergrad i statsvitenskap fra Universitetet i Oslo med fokus på menneskerettigheter. Mellom 2010 og 2015 arbeidet hun med formidling og kommunikasjon i Aktive Fredsreiser. |
|
Evgeniya Khorotlseva har jobbet i Menneskerettighetsakademiet siden 2008, som formidler i menneskerettigheter og demokratisk medborgerskap. Khoroltseva har også ansvar for utvikling av undervisningsprosjekter i europeiske land. Hun har mastergrad i sosiologi og internasjonal utdanning fra Universitetet i Oslo med fokus på menneskerettighetsundervisning. |
|