Menneskerettigheter som møtested - 3.2 Gjennomføringsmodeller
Article Index
Side 6 av 12
I 2016 testet MRA ut tre ulike modeller. Nedenfor følger en beskrivelse av disse, samt forslag til program. Fordelen med kortere kurs er at det er enklere både for skole og mottak å tilpasse aktiviteten til den øvrige timeplan. Fordelen med lengre kurs er at ungdommene blir bedre kjent, og holdningsskapingen og integreringen sterkere.
Halv dag
Dette er et såkalt “lavterskel-opplegg” som skoler og mottak kan gjennomføre uten bruk av mye tid og ressurser. Samtidig er opplegget en god start for videre samarbeid og kontakt mellom ungdommene. Opplegget egner seg til å inkluderes som en del av et enkeltfag. For eksempel knyttet læreren fra Asker videregående temaet til kompetansemål i faget Sosiologi og Sosialantropologi. Men denne typen opplegg er også høyst aktuelt for fag som for eksempel Politikk og menneskerettigheter.
Forslag til program:
Velkommen
Oppsummering og avslutning
Hel dag
Denne modellen kan enkelt tilpasses skolens ordinære undervisning. For eksempel har Sjøvegan videregående skole gjennomført opplegget som en del av internasjonal uke. Skoler kan også benytte internasjonale dager som FN-dagen 24. oktober, og Den internasjonale menneskerettighetsdagen 10. desember, til å etablere felles møtesteder med fokus på menneskerettigheter og flerkulturell forståelse.
Forslag til program:
Velkommen! Alle presenterer seg selv.
Introduksjon til FNs verdenserklæring om menneskerettighetene. Foredrag. Dele ut erklæringen
Gruppearbeid: Presentasjon av eget hjemland
Lunsj
Fortsettelse av gruppearbeid
Presentasjon av gruppearbeidet om eget hjemland
Oppsummering og avslutning
Flere dager
Denne modellen krever en del planlegging og tid. En løsning er å gjennomføre kurset mot slutten av vårsemesteret. Det at undervisningen varer over flere dager, er et godt utgangspunkt for dialog, diskusjoner og relasjonsbygging. Ettersom man bruker mye tid sammen åpner man opp for spørsmål og samtaler som ellers ikke ville funnet sted.
Forslag til program
Dag 1
- Velkommen! Introduksjon
- Planetøvelsen: Innføring i menneskerettigheter Gruppearbeid med presentasjon.
- Kort foredrag om FNs verdenserklæring om menneskerettigheter.
Lunsj
Dag 2
- Omvisning/besøk på mottak eller skole
Lunsj
- Hvem har ansvaret for å beskytte menneskerettighetene? Foredrag
- Menneskerettighetssituasjonen i eget land. Hvilke menneskerettigheter er brutt?
- Mitt hjerte
Dag 3
- Menneskerettighetene former våre liv og samfunn. Avisøvelsen.Gruppearbeid
- Pantomime. Bli bedre kjent med menneskerettighetene
Lunsj
- Identitetsøvelsen og prikkeøvelsen
- Menneskerettighetsquiz
- Oppsummering og avslutning